Wat zijn sociale vaardigheden?
 |
Vaardigheden
om met andere kinderen te kunnen spelen, in een
groep (klas, gezin, vriendenclub) te kunnen functioneren
en met anderen om te gaan, gebruik je iedere dag.
Wanneer dit contact niet vanzelf gaat, word je hier
dus elke dag mee geconfronteerd en kom je veelal
steeds meer alleen te staan...
Sommige kinderen hebben hiervoor wat extra hulp,
steun en oefening nodig.
Snelkeuze: » voor wie? »
doelstelling »
werkwijze » wanneer?
Info & inschrijving sociale vaardigheidstraining: contacteer ons |
Voor wie?
Jongens en meisjes van 6 tot 9 jaar, 9
tot 12 jaar en 12 tot 14 jaar
- die
verlegen en teruggetrokken zijn, zich niet goed durven uiten
of zichzelf niet durven laten zien,
- die
moeite hebben met grenzen, zowel te weinig grenzen aangeven
als grenzen overschrijden,
- met
psychosomatische klachten,
- met
een negatief zelfbeeld of laag gevoel van eigenwaarde,
- met
speciale problemen in de sociale omgang:
- omgang
met leeftijdsgenootjes
- pesten
- gepest
worden
- angst
om vragen te stellen
- oogcontact
ontwijken, zacht praten
- weinig
initiatieven nemen
- weinig
assertief zijn
- in
contact en spel alles zelf willen bepalen
- zich
moeilijk aan (spel)regels kunnen houden
» naar boven
Doelstelling
We
willen in de eerste plaats de kinderen 'sterker' en weerbaarder maken door te werken aan hun zelfvertrouwen. Vaak is dit de oorzaak
van veel 'problemen'. Daarnaast willen we sociaal inzicht en begrip
bijbrengen, kinderen bewuster maken van eigen gevoelens, gedachten
en handelen, waardoor ze zich beter leren te verplaatsen in de
gevoelens en gedachten van anderen. En we oefenen natuurlijk sociale vaardigheden die we elke dag nodig hebben.
Werkwijze
Voorafgaande aan de training maken we kennis met ouder(s) en kind/jongere.
Op deze manier kunnen er persoonlijke accenten worden gelegd tijdens
de groepsbijeenkomsten.
Vervolgens komen we met een groepje van maximum acht kinderen/jongeren
samen om door middel van oefeningen, verhalen, (rollen)spelen
en gesprek sociale vaardigheden te oefenen.
Voor de jonge kinderen ligt veelal de nadruk op het oefenen van
gedragingen. Voor de oudere kinderen wordt er naast het oefenen
ook veel gepraat en dieper ingegaan op dagdagelijkse situaties.
De trainingen tellen 6 tot 9 sessies die 1 à 1,5 uur duren.
THEMA'S DIE BIJVOORBEELD AAN BOD KOMEN ZIJN:
- praten
en luisteren
- gevoelens
(van jezelf en anderen)
- eigenschappen
van jezelf
- je
mening
- samen
spelen/samenwerken
- pesten
- etc.
Na
afloop van de training is er een evaluatiegesprek met ouder(s)
en kind/jongere. Het is ook mogelijk dat er tussentijds een ouderavond
wordt georganiseerd.
De kinderen/jongeren krijgen na afloop van elke sessie een 'thuisopdracht'
mee die ze op school of met vrienden kunnen proberen of samen
met de ouder(s) oefenen. Deze opdrachten zorgen ervoor dat ze
de sociale vaardigheden ook effectief leren toepassen in hun eigen
leven.
» naar boven
Wanneer?
De training start bij inschrijving van 6 à 8 deelnemers
en vindt wekelijks of tweewekelijks plaats.
Informatie en inschrijving
De training van jonge kinderen (6-9 jaar) wordt gecoördineerd door Dorien Aertgeerts.
De training van kinderen (9-12 jaar) wordt gecoördineerd door Sonja Custers.
De training van jongeren (12-14 jaar) wordt gecoördineerd door Marjolijn van den Berg.
Contacteer ons voor meer
informatie en/of inschrijving.
» naar boven |